Beste ouder
Het licht werd op groen gezet om deze zomer onze werking te organiseren.

Als speelpleinwerking zijn we sedert zaterdag 23 mei druk in de weer om onze werking aan te passen en te organiseren volgens de maatregelen van de overheid.
In deze laatste communicatie zetten we nog eens alle info op een rijtje zodat u en uw kinderen goed voorbereid zijn voor de speelpleinzomer.

Algemene info:

Locatie 

Onze werking gaat door in Edugo De Toren (Sint – Jozefstraat 10, 9041 Oostakker)

Openingsperiode

Onze werking gaat door van woensdag 8 juli tot en met woensdag 12 augustus (enkel gesloten op zaterdag en zondag, dinsdag 21 juli zijn we WEL open)

Een dagje op het speelplein

Om de werking haalbaar te houden voor onze vrijwillige ploeg begeleiders en alle voorschriften inzake afstand tussen bubbels, hygiëne,… te implementeren, waren we genoodzaakt een aantal aanpassingen door te voeren:

  • Tijdens de zomer van 2020 worden er geen uitstappen georganiseerd door de werking
  • Tijdens de zomer van 2020 zal het enkel mogelijk zijn om een volledige dag naar het speelplein te komen. Enkel de voormiddag, namiddag of over de middag thuis gaan eten is dus NIET MOGELIJK. Dit zorgt dat we de werking deze zomer als volgt organiseren:
  • 8u – 8u45: Vooropvang
  • 8u45 – 9u: Aankomst en inschrijvingen kinderen
  • 9u – 12u: Spelen , spelen, spelen (met tussendoor 10 – uurtje)
  • 12u – 12u30: Middagmaal
  • 12u30 – 13u30: Vrij spelen
  • 13u30 – 16u: Spelen, spelen, spelen (met tussendoor 4 – uurtje)
  • 16u – 16u30: Samen opruimen + afsluit van de dag in de groep
  • 16u30 – 16u45: ophalen kinderen
  • 16u45 – 17u30: Naopvang

VOOR EN NAOPVANG:

!!! Om het extra werk voor onze begeleidersploeg zoveel als mogelijk te verlichten, vragen we u als ouder enkel gebruik te maken van de voor – en naopvang indien dit strikt noodzakelijk is.

Onze begeleiders hebben na de werking heel wat extra poets en ontsmet werk voor ze kunnen starten met de dagevaluatie en voorbereidingen. Minder kinderen in de voor en naopvang maakt dat een aantal begeleiders reeds (een deel van de ruimtes kunnen poetsen en ontsmetten) of extra kunnen voorbereiden in de ochtend om u kind(eren) een fijne tijd te laten beleven. Dit maakt dus echt verschil!

Wat breng je mee naar het speelplein?

ETEN EN DRINKEN:

  • Lunchpakket: de volledige speelpleindag (aankomst, spelen, maaltijden, afsluit, ophalen, opvang,…) wordt per bubbel georganiseerd. Geef kinderen die in verschillende (leeftijds)bubbels zitten dus elk een eigen rugzakje met lunchpakket mee. De bubbels eten NIET samen.
  • 10 – en / of vieruurtje: vanuit de werking voorzien we tijdens het 10 – en 4 uurtje een koekje en drankje voor de kinderen.
  • Water doorheen de speelpleindag: doorheen de volledige dag is er water beschikbaar voor de kinderen. Gelieve je kind een genaamtekende drinkfles mee te geven naar de werking! SPEELKLEDIJ AANGEPAST AAN HET WEER:
    Op het speelplein ravotten we erop los en knutselen we al eens met verf. Voorzie dus zeker speelkledij die vuil mag worden. We spelen deze zomer zoveel als mogelijk buiten om de verspreiding van het virus te beperken. Voorzie dus steeds kledij aangepast aan het weer. Voor kleuters vragen we om een reservebroek en onderbroek in het rugzakje te steken.

ZONNECREME / ZONNEPETJE OF HOEDJE:

Bij warm / zonnig weer worden de kinderen ingesmeerd, we voorzien als speelplein hiervoor zonnecrème. We vragen aan u als ouder om de kinderen ’s morgens reeds thuis in te smeren voor vertrek naar de werking. De animatoren zullen doorheen de dag kinderen extra insmeren. Ook een petje / hoedje is aan te raden, vergeet niet om dit te naamtekenen.

Inschrijven voor de werking

Deze zomer vragen we om vooraf in te schrijven voor de werking. Dit is dus anders dan voorheen!
De plaatsen in de contactbubbels zijn vastgesteld op max 50 personen per week. Hierbij telt dus het principe VOL = VOL. Alle info en hoe inschrijven kan u terug vinden via: www.stad.gent/inschrijvenspeelpleinwerkingen Principes bij de inschrijvingen:

  • We vragen om uw kind de volledige zomer, indien mogelijk, steeds in dezelfde bubbel in te schrijven.
  • We vragen om broers en zussen (binnen dezelfde leeftijdsgroep), indien mogelijk, steeds in dezelfde bubbel in te schrijven.
  • De bubbels worden ingevuld op basis van beschikbare plaatsen per week. Spreek met ouders van vriendjes (binnen dezelfde leeftijdscategorie) af om indien mogelijk dezelfde bubbel te kiezen.

Ondervindt u problemen om in te schrijven of beschikt u niet over de mogelijke middelen kan u ons steeds contacteren via 0484 62 13 31 (onze speelpleingsm), we helpen je graag verder!

In functie van contact tracing zal de gevraagde info deze zomer verschillen met de voorbije jaren. Indien uw kind is ingeschreven voor een speelpleindag of week en toch niet zal deelnemen gelieve ons te

verwittigen via: speelplein@speelakkertje.be

Extra coronamaatregelen

De maatregelen en aanbevelingen vanuit de overheid vergen wel heel wat aanpassingen van onze werking en ploeg. Dit zowel in de voorbereiding als deze zomer op het speelplein zelf.

Als werking willen we de maatregelen graag respecteren. We gooien de handdoek niet in de ring en engageren ons om de nodige aanpassingen en re – organisaties deze zomer door te voeren.

We delen ons speelplein op in contactbubbels

We delen ons speelplein op in 5 contactbubbels van maximaal 50 ‘unieke’ personen. Zo’n bubbel geldt telkens voor 1 week en bestaat uit zowel kinderen als begeleiders.

Het aantal dagen uw kind binnen éénzelfde week komt, maakt geen verschil qua ‘unieke personen’. Komt u kind één dag of alle dagen: telkens telt dit als ‘1 uniek persoon’ per week in de desbetreffende bubbel.
Een contactbubbel kan dus ‘vol zitten’ ook al zijn er bv op woensdag minder kinderen aanwezig.

De verschillende bubbels zijn gescheiden van elkaar. Dit tijdens de volledige speelpleindag (vooropvang, onthaal, spelen, middagmaal, vieruurtje, naopvang,…). Ook voor en na de speelpleinuren houden de begeleiders deze bubbels gescheiden.

We maken dus eigenlijk 5 miniwerkingen naast elkaar op ons speelplein. Zo zullen onze bubbels eruitzien:

Aantal bubbels: 5
Samenstelling per bubbel:

  • Groene bubbel: kinderen geboren in 2014 – 2017
  • Gele bubbel: kinderen geboren in 2014 – 2017
  • Rode bubbel: kinderen geboren in 2010 – 2013
  • Blauwe bubbel: kinderen geboren in 2010 – 2013
  • Witte bubbel: kinderen geboren in: 2006 – 2009 We zullen de bubbel onderscheiden aan de hand van gekleurde speelplein T-shirts.
    Ieder kind ontvangt op zijn eerste dag een gratis T-shirt in de kleur van zijn bubbel.
    Hierna is het de bedoeling dat het kind steeds een T-shirt draagt in deze kleur. Dit is ofwel de T-shirt die men kreeg van het speelplein, ofwel draagt men een eigen T-shirt in hetzelfde kleur.

Wie wil, heeft de mogelijkheid om een tweede of derde speelplein T-shirt aan te kopen.

Locaties per bubbel

De contactbubbels houden steeds afstand van elkaar. We voorzien dus per bubbel aparte binnenruimte, buitenruimte en sanitair.

Afzetten en ophalen kinderen

Ook het afzetten en ophalen van kinderen zal deze zomer per bubbel gebeuren.

Afzetten kinderen

  • Komt u met de wagen: parkeren kan op de parking van het zwembad. Dit jaar is het NIET mogelijk in te rijden op het kiezelbaantje tussen het zwembad en de school. Vanaf de parking gaat u te voet naar de inschrijftafel van de juiste bubbel.
  • Komt u met de fiets: u kan u fiets plaatsen in de fietsenstalling van het speelplein en van daar te voet gaan naar de inschrijftafel van de juiste bubbel.
  • De inschrijftafels per bubbel bevinden zich steeds aan de rand van het terrein, ouders mogen het terrein niet betreden.
  • Van zodra je kind is afgevinkt op de lijst, neem je afscheid en gaat je kind onder begeleiding van een animator naar de locatie van de bubbel. Aangekomen bij de bubbel zullen de kinderen eerst de handen wassen, de rugzak wegzetten en dan kunnen ze spelen tot we verzamelen en de activiteiten van start gaan.
  • Breng je kinderen die in verschillende bubbels zitten? Je mag samen met de kinderen naar de volgende inschrijftafel wandelen, maar we vragen wel om de regels van social distancing steeds te respecteren.

Ophalen kinderen

  • Komt u met de wagen: parkeren kan op de parking van het zwembad. Dit jaar is het NIET mogelijk in te rijden op het kiezelbaantje tussen het zwembad en de school. Vanaf de parking gaat u te voet naar de tafel van de juiste bubbel.
  • Komt u met de fiets: u kan u fiets plaatsen in de fietsenstalling van het speelplein en van daar te voet gaan naar de tafel van de juiste bubbel.
  • Een animator van de bubbel zal steeds heen en weer lopen tussen de bubbel en tafel. Deze animator gaat steeds in kleine groepjes kinderen halen bij de bubbel. Ze nemen het rugzakje mee, uw kind wast de handen voor vertrek en de kinderen komen onder begeleiding van deze animator naar de tafel waar u als ouder wacht.
  • Voor u vertrekt tekent u de lijst af
  • Mag jou kind alleen naar huis? Gelieve dan een schriftelijke toestemming mee te geven aan uw kind.

Plaats van afzetten en ophalen per bubbel:

Op onze werking zijn er 5 verschillende bubbels. Het ophalen en afzetten van kinderen gebeurt dus aan 5 verschillende tafels. Om te weten waar de tafel van uw kleur zich bevindt, neem zeker een kijkje op onze facebookpagina (https://www.facebook.com/speelakkertje/) we posten ten laatste op maandag 6 juli een filmpje zodat jullie duidelijk kunnen zien waar de ingang van iedere bubbel zich bevindt.

-> In het kiezelbaantje tussen het zwembad en de school zal er zich een infopunt bevinden. Hier kunnen jullie met alle vragen over de werking, de bubbels, de ingang per bubbel terecht. Hier zal één van de pleinverantwoordelijken (van die week) beschikbaar zijn.

Mondmaskers

Bij het afzetten en ophalen vragen we aan u als ouder om steeds een mondmasker te dragen.
Kinderen jonger dan 12 jaar hoeven geen mondmasker te dragen
Kinderen ouder dan 12 jaar (witte bubbel) dragen een mondmasker tot ze in hun eigen bubbel aangekomen zijn. Hier mogen ze dit mondmasker afdoen.
We vragen om dit mondmasker zelf te voorzien

Extra aandacht voor:

We vragen aan iedereen (zowel volwassenen als kinderen) om steeds 1,5 meter afstand te houden van andere kinderen en personen in de wachtrij of op weg naar de tafel van de bubbel.

Bij het afzetten en ophalen van kinderen is het mogelijk dat er een wachtrij is. We proberen als werking om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen, maar hou hier zeker rekening mee!

!!! We vragen om zoveel als mogelijk uw kind te laten brengen / ophalen door dezelfde persoon

Betalingen

De betalingen lopen deze zomer als volgt:

  • Aan de inschrijftafel van de bubbel betaal je met een speelpleinjeton
  • Een speelpleinjeton kost 7 euro en is goed voor 1 dag speelplein.
  • Speelpleinjetons kan je aankopen

o Vooraf: zaterdag 4 juli van 14u tot 16u of maandag 6 juli van 17u tot 19u. Je kan deze aankopen aan onze verkooptafel die in het kiezelbaantje tussen het zwembad en de school te vinden is.

o Tijdens de speelpleinweken: je kan jetons aankopen bij het infopunt. (iedere morgen tussen 8u en 9u)

We vragen om zoveel als mogelijk deze jetons vooraf aan te kopen, om wachtrijen te voorkomen op de speelpleindagen. Betalen kan met gepast geld of payconiq.

Deelnamevoorwaarden: zieke kinderen en begeleiding blijven thuis

Wie ziek is of symptomen heeft (koorts, moeilijk ademen, hoesten, keelpijn, verstopte neus, diarree) in de vijf dagen voor deelname aan het speelplein, blijft verplicht thuis.

Risicogroepen: experts hebben een lijst opgesteld met risicogroepen.
Behoort je kind tot één van die risicogroepen? Je hebt als ouder de verantwoordelijkheid aan te
geven of de ziekte / aandoening onder controle is (bv met medicatie). Bij twijfel, dien je de huisarts na te vragen of je kind kan deelnemen aan het aanbod.

We rekenen op u om dit goed op te volgen en op uw eerlijkheid. Het is in ieders belang, ook in die van uw kind.

Wordt er tijdens de speelpleindag iemand ziek?

Als er tijdens de speelpleindag iemand ziek wordt, volgen we het stappenplan dat door de jeugdsector en de overheid opgesteld is. Zieke kinderen moeten naar huis.
We verwachten dus dat tijdens de speelpleindag iemand beschikbaar is om, indien nodig, uw kind te komen halen.

Bij vermoedelijke besmetting volgen we consequent het stappenplan voor de hele jeugdwerksector opgemaakt door de overheid.

Extra hygiënemaatregelen

Kinderen zullen tijdens de speelpleindag op verschillende momenten de handen wassen:

Bij aankomst en vertrek op de werking

  • Voor en na alle maaltijden (ook tussendoortjes)
  • Voor en na elk toiletbezoek We voorzien hiervoor het nodige materiaal.

Engagement van de ouder

Enkel samen kunnen we het verhaal van een geslaagde speelpleinzomer schrijven!!! Naast ons eigen engagement, verwachten we ook dat u als ouder het engagement aangaat om de verspreiding van COVID 19 zoveel als mogelijk te vermijden. We verwachten dat iedere ouder de voorwaarden en maatregelen vanuit onze werking stipt opvolgt. !!! ‘Laat je kind niet van bubbel naar bubbel ‘springen’’ Vanuit de experten wordt gevraagd (om de verspreiding van het virus tegen te gaan) geen spreiding van verschillend jeugdaanbod te plannen in dezelfde week (= 7 dagen). Binnen dezelfde week (= 7 dagen) wordt dus gevraagd om te kiezen voor 1 jeugdactiviteit.
Om zeker te zijn dat niemand binnen de bubbel symptomen ontwikkelt, is het van groot belang
dat kinderen NIET aaneensluitend van de ene jeugdactiviteit naar de andere gaan. Indien je wisselt van jeugdactiviteit vragen we om er 2 dagen tussen te laten. Is uw kind dus op kamp met de jeugdbeweging tot zaterdag, kan uw kind op dinsdag deelnemen aan het speelplein. Experts raden aan om na deelname aan jeugdwerk extra aandacht te besteden aan het contact met andere mensen, zeker met mensen die een risicoprofiel hebben

Nog vragen?

Jullie kunnen ons steeds contacteren via: speelplein@speelakkertje.be of 0484 62 13 31
Bedankt voor jullie vertrouwen en begrip. Samen maken we er een geweldige speelpleinzomer van. Tot op het speelplein! Speelplein ‘t Speelakkertje

Categorieën: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *